Rutin och blanket för klagomål

Återkoppling av din och dina barns uppfattningar om vår verksamhet är värdefulla för oss. Om du vill klaga, föreslå förbättringar eller ge beröm kan du vända dig till personalen eller skolans/förskolans rektor. Om du inte vill prata med personalen eller rektor eller om du inte tror att de kan lösa ditt problem kan du vända dig till verksamhetschefen på Metapontum För att lämna ett skriftligt klagomål eller förbättringsförslag kan du skriva ut och fylla i blanketten nedan.

En bild av två plantor som står i och intill ett fönster, samt utblick över grönska genom fönstret

Rutiner kring klagomålshantering

  • Om det är något du är missnöjd med eller något motsvarar dina förväntningar ska du i första hand vända dig till ansvariga pedagoger.
  • Om du inte får hjälp av dem bör du prata med rektor som har övergripande ansvaret för förskolan.
  • Rektor utreder ärendet (kompletterande faktainsamling, dokumentation, möten med berörda) samt föreslår relevanta åtgärder.
  • Rektor återkopplar till dig snarast möjligt dock senast inom 10 dagar arbetsdagar efter ditt ärende har registrerats. Samtidigt informeras huvudmannen i vad som framkommit i händelseförlopp och i vidtagna åtgärder.
  • Är du inte nöjd med svaret du fått efter kontakten med enheten eller ledningen har du möjlighet att skicka ett klagomål till skolans huvudman caroline.martensson@metapontum.se
    . Ditt ärende registreras med ankomst datum.
  • Huvudmannen granskar ärende och fattar sitt autonoma beslut som meddelas dig senast inom 5 arbetsdagar efter anmälan har kommit.
  • Är du inte nöjd med beslutet, eller vill lämna in ett anonymt klagomål, har du möjlighet att vända dig till Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad anmalan@edu.stockholm.se
    .

Klagomålshanteringens syfte

Klagomål anses som ett bra tillfälle till förbättring av verksamheten i enlighet med skollagen 4 kap 8§ där huvudmannen skall ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål.

Vidare är klagomålhanteringens syfte att:

  • stärka föräldrar och vårdnadshavares inflytande
  • utöka dialogen med föräldrar och vårdnadshavare
  • på ett enkelt och effektivt sätt åtgärda brister som kan uppstå i verksamheten
  • öka trovärdigheten och legitimiteten för verksamheten genom att visa på att vi tar synpunkter på allvar.

Omfattning av och innehåll i inkomna klagomål utgör -såväl i uppföljning av enskilda ärenden som i övergripande analys – en viktig del av förskolans kvalitetsarbete för både ledningen och huvudmannen. Förskolan har skriftliga rutiner för klagomål som meddelats alla berörda. Dessa innehåller om förskolans interna ansvarsfördelning för hur klagomål tas emot, utreds och åtgärdas på enhetsnivå, hos ledningen och hos förskolans huvudman.