Samverkan mellan förskolan och hemmet
En enkät från Atvexa , koncernen som förskolan och grundskolan tillhör. Stockholms stads brukarundersökning .
Klagomål anses som ett bra tillfälle till förbättring av verksamheten i enlighet med skollagen 4 kap 8§ där huvudmannen skall ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål.
Klagomålshanteringens syfte är:
stärka föräldrar och vårdnadshavares inflytande
utöka dialogen med föräldrar och vårdnadshavare
på ett enkelt och effektivt sätt åtgärda brister som kan uppstå i verksamheten
öka trovärdigheten och legitimiteten för verksamheten genom att visa på att vi tar synpunkter på allvar.
Omfattning av och innehåll i inkomna klagomål utgör -såväl i uppföljning av enskilda ärenden som i övergripande analys - en viktig del av förskolans kvalitetsarbete för både ledningen och huvudmannen. Förskolan har skriftliga rutiner för klagomål som meddelats alla berörda. Dessa innehåller om förskolans interna ansvarsfördelning för hur klagomål tas emot, utreds och åtgärdas på enhetsnivå, hos ledningen och hos förskolans huvudman.
Information om klagomålshanteringen finns tillgängliga på följande sätt:
Förskolans webbsida
På förskolans intranät TYRA
Meddelas muntligt på förskolans första föräldramöte
Rutiner kring klagomålshantering - info till vårdnadshavare:
Om det är något du är missnöjd med eller något motsvarar dina förväntningar ska du i första hand vända dig till ansvariga pedagoger.
Om du inte får hjälp av dem bör du prata med rektor som har övergripande ansvaret för förskolan. Rektor utreder ärendet (kompletterande faktainsamling, dokumentation, möten med berörda) samt föreslår relevanta åtgärder. Rektor återkopplar till dig snarast möjligt dock senast inom 10 dagar arbetsdagar efter ditt ärende har registrerats.
Samtidigt informeras huvudmannen i vad som framkommit i händelseförlopp och i vidtagna åtgärder.
Är du inte nöjd med svaret du fått efter kontakten med enheten eller ledningen har du möjlighet att skicka ett klagomål till skolans huvudman caroline.martensson@metapontum.se . Ditt ärende registreras med ankomst datum.
Huvudmannen granskar ärende och fattar sitt autonoma beslut som meddelas dig senast inom 5 arbetsdagar efter anmälan har kommit.
Är du inte nöjd med beslutet, eller vill lämna in ett anonymt klagomål, har du möjlighet att vända dig till Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad
Ändring av inkomstuppgifter görs via e-tjänsten Min Barnomsorg. Din nya avgift börjar gälla månaden efter din ändring.
Om barnet är folkbokförd i en annan kommun än Stockholm, faktureras föräldraavgifter av egen kommun där uppdatering av inkomst görs via kommunens e-tjänst.
Ändrade vistelsetider anmäls via kommunens e-tjänst samt med blankett till förskolan (finns på TYRA).
!!!Barn vars förälder/vårdnadshavare har två obetalda månadsräkningar sägs efter sedvanlig påminnelserutin upp från sin plats om 8 kap 7 § skollagen inte är tillämplig. Uppsägningen ska vara skriftlig. Uppsägningstiden är två månader.
När en plats stått outnyttjad i en månad kan denna skriftligen sägas upp av ansvarig stadsdelsnämnd/fristående verksamhet (undantag sker vid förälders sommarsemester och julledighet).
Om Ditt barn byter kommun dvs blir folkbokförd i en ny kommun är det viktigt att detta meddelas till förskolan snarast för att godkännande från nya kommunens stadsdelsnämnden.
Ett nytt förskoleavtal skrivs med den nya kommunen med en blankett som du kan be från nya kommunen och som ska kompletteras av rektor. Fakturering etc börjar gälla fr o m flyttningsdatum.
Om du vill säga upp ditt barns placering gäller en månads uppsägningstid som sker via kommunens webbsida och stockholmstads webbtjänst. Säger du upp platsen, betalar du avgift under uppsägningstiden.
Vid ledig plats går erbjudande till de barn som valt att stå i kö till verksamheten. Bland dessa barn görs följande urval:
Barn med behov av stöd för sin utveckling i form av förskola enligt 8 kap 7 och 14 § skollagen.
Barn med platsgaranti som riskerar att inte få plats inom garantitiden.
Barn med syskon i samma hushåll som redan är placerade på förskolan erbjuds plats före andra barn.
Barn med längst kötid till förskolan erbjuds plats. Om flera barn har samma kötid ligger barnets födelsedatum till grund för placering, d.v.s. äldre barn går före yngre.
Avsteg i beslutet ska fattas av huvudmannen samt motiveras och dokumenteras av huvudmannen därefter anmälas till utbildningsförvaltningen.
Förskoleavgifter:
Din avgift räknas ut utifrån:
vilken inkomst ditt hushåll har
hur många barn som bor i ditt hushåll
om ditt barn går deltid eller heltid.