Personal

Vi som arbetar på Metapontums Kulturskola

Piano

Irena Makiewicz

Född i Belarus där hon har studerat på musikskola och läraruniversitet med inriktning musik/piano. Har stor erfarenheter av att jobba som pedagog i tre olika länder: Belarus, Polen och Sverige.

Jag älskar mitt jobb, vet hur man väcker ett barns intresse och min kärlek till musiken smittar lätt av sig på mina elever. Jag lär ut allt från klassisk till populär musik. Mina elevers ålder och tidigare kunskap om musik har ingen betydelse för att nå en hög resultat. Jag undervisar med både praktiska övningar och teori. Jag lär även ut hur man läser noter samt på en mer avancerad nivå hur man urskiljer och hittar noter genom att endast använda hörseln. Jag spelar själv mycket på konserter och spelar musik i alla olika svårighetsgrader. Jag har samarbetat med körer likväl som soloartister och dessutom med operasångare i Stockholm.

Piano

Daniel Kylén

Jag heter Daniel och har en bred musikalisk bakgrund som pianist, med erfarenhet inom allt från klassisk musik och jazz till brukspiano. Jag är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och har haft förmånen att arbeta som pianist i många olika sammanhang. Genom åren har jag spelat solo, i band och i kammarensembler, och medverkat i allt från teatermusik och musikaler till popkonserter, musikfestivaler och andra spännande frilansuppdrag.

Som lärare har jag haft nöjet att undervisa elever i alla åldrar, från de yngsta på 6 år till entusiaster på 70. Min filosofi som pedagog är att väcka varje elevs personliga relation till instrumentet och glädjen i att spela, samtidigt som jag hjälper dem bygga en stabil grund i pianots teknik, musikteori och övningsrutiner.

För mig är det viktigt att möta varje elev där de är, eftersom jag tror att varje människa har sitt unika sätt att tänka och lära. Undervisningen anpassas efter varje elevs behov och mål, oavsett om vi arbetar med pianospel efter noter, gehör eller ackord. Mitt mål är att skapa en inspirerande och trygg miljö där eleverna kan utveckla både sitt spel och sin kreativitet.

Piano

Yevgeniia Yefremova

Jag heter Yevgeniia Yefremova och undervisar i piano på Kulturskolan Metapontum, där jag har haft glädjen att arbeta sedan 2009. Min väg till musikundervisning har varit en resa över både landsgränser och kulturer, med rötter i Ukraina och senare etablering här i Sverige.

Jag har en förskollärarexamen från Stockholms universitet och en musiklärarutbildning från Ukraina, vilket har gett mig en bred pedagogisk bas och en djup förståelse för hur musik kan användas som ett uttrycksfullt verktyg i lärandet. Under min karriär har jag undervisat musik i både Ukraina och Sverige, vilket har berikat min erfarenhet och gett mig möjlighet att möta elever från många olika bakgrunder.

Som pianopedagog är mitt mål att ge varje elev en solid musikalisk grund, samtidigt som jag strävar efter att inspirera till kreativitet och självuttryck. Jag tror på att skapa en undervisningsmiljö där eleverna känner sig trygga och motiverade att utvecklas, oavsett om de spelar sina första toner eller fördjupar sig i mer avancerad repertoar.

Trummor

Joachim Panzar

Mer info kommer inom kort


Gitarr

Gabriel Stoltz

Info kommer inom kort

Sång

Ann-Sofie Fredriksson

Ann-Sofie har arbetat som sångpedagog i över 12 år, både på olika kulturskolor och i privat regi. 

-Det bästa med mitt arbete som sångpedagog är att få följa mina elevers utveckling och se glädjen i deras ögon när de sjunger. Att få vara med och guida dem till att hitta sina egna personliga uttryck i låtarna är en otrolig förmån. Det handlar inte bara om att träffa rätt toner eller hålla takten – det handlar om att förmedla känslor och låta sången bli en kanal för att uttrycka sig.

På Metapontum undervisar hon elever i olika åldrar och nivåer, från nybörjare till mer erfarna sångare. Hon lägger stor vikt vid att skapa en trygg och inspirerande miljö där eleverna vågar utmana sig själva och utforska sin egen musikalitet.

Fiol 

Irina Kargapoltseva

Irina Kargapoltseva är född i Kaliningrad, Ryssland. Har studerat violin på musikhögskolan i Minsk, Belarus.
Efter studierna har Irina haft en omfattande solo och kammarmusikkarriär. Bl.a. har hon turnerat runt om i världen som solist, kammarmusiker och med olika orkestrar. Hon är vinnare av flera internationella tävlingar. Irina har även en omfattande erfarenhet av att undervisa fiol både för barn och vuxna.2016 flyttade Irina till Sverige och har sedan dess undervisat fiol på olika nivåer.

Konst bild och fotografi

Helena Lagerlöf

Helena Lagerlöf är konst- och bildpedagog, fotograf och konstnär. Hon är utbildad på Konstfack, Kulturamas fotolinje och Nyckelviksskolans keramiklinje. Helena har en lång erfarenhet av undervisning inom konst, bild och foto varvat med en egen konstnärlig verksamhet.

Kursen Konst, bild och fotografi fokuserar på den skapande processen och bygger på elevernas lust och intresse utifrån vars och ens idéer, behov och önskemål. Helena ser och för samtal med varje elev. Som pedagog är det viktigt att skapa trygghet och tillit, möta varje elev där hen befinner sig och kunna improvisera i stunden. Helena vill inspirera och uppmuntra till skapande i bild och form.

-Jag kommer ihåg hur jag själv som barn älskade att sitta och måla och teckna. När jag var sex-sju år fick jag en egen kamera. Mamma fotograferade mycket och pappa filmade med super 8-kamera. Jag fick vara med i mörkrummet när mamma framkallade bilder. Där väcktes ett livslångt intresse. Morfar målade akvarell och fotograferade, när min mamma var barn, farmor höll på med porslinsmålning och mormor skapade med tyg. Den glädje i skapandet som jag fått med mig vill jag ge vidare till mina elever!

Drama

Anna Thomasson

Mitt namn är Anna Thomasson, och jag är utbildad vid Scenskolan i Göteborg. Efter min utbildning har jag haft glädjen att arbeta som frilansande skådespelare under flera år, med uppdrag inom olika genrer och scenkonstformer. Teatern har alltid varit en stor del av mitt liv, och jag minns tydligt hur betydelsefulla mina första teaterlektioner var för mig som barn. Det var där jag upptäckte en värld fylld av kreativitet, gemenskap och möjligheter – en plats där jag kunde växa både som person och som konstnär.

De tidiga teaterupplevelserna gav mig inte bara ett kreativt utlopp utan blev också en trygg plattform där jag kunde våga utmana mig själv och utvecklas. Den känslan är något jag alltid strävar efter att förmedla till mina egna elever. Genom lekfulla dramaövningar, improvisation och samarbetsövningar vill jag ge dem en inblick i teaterns magi och dess möjligheter.

För mig är det viktigt att teaterundervisning handlar om mer än att bara stå på scenen – det handlar om att stärka självkänsla, fantasi och samarbetsförmåga. Min målsättning är att skapa en trygg och inspirerande miljö där varje elev känner sig sedd och vågar uttrycka sig på sitt eget unika sätt.